woensdag 22 juli 2015

Trendwandeling Market&Grow

Steden veranderen snel, de samenstelling van de bevolking verandert...
De stad is in trek bij hoogopgeleide jongeren. Jongeren die graag een concessie doen aan het wonen in een kleinere ruimte. 
Daarvoor in ruil kunnen zij full force deelnemen aan het nieuwe elan van de stad. Met koffietentjes, werkplekken buitenshuis, conceptstores, urban gardening en veel sociale contacten. 
Een voorbeeld van deze gentrification is te vinden in de Amsterdamse Kinkerbuurt. 
Een mooi voorbeeld om ook als kweker je licht op te steken. Niet alleen op het gebied van groen, maar ook van de veranderende consument. 

Je ziet de trends in deze voormalige volksbuurt, aan de hand van een aantal winkels op het gebied van groen, food en horeca. Met als hoogtepunt de Foodhallen West, die het vliegwiel zijn geworden van de snelle veranderingen. 
Van volksbuurt naar hipsterwijk.


Urban gardening.
Een nieuwe trend is groen op je dak, binnentuintje of balkon. Er is een verschuiving in vraag van één jarig bloeiend naar groene planten en eetbaar groen. Assortiment van grote groene kamerplanten als object en hanging green walls. Gaat steeds meer terugkomen.



Etnische producten.
Nederlanders reizen steeds meer en verder  We eten steeds meer over de grens. Niets is te gek.  Met name de kookboeken van Ottolenghi uit Londen veroorzaakten een run op speciale kruiden en ingrediënten. Kansen voor etnische ondernemers.  Zij kunnen profiteren van de belangstelling van de nieuwe bewoners in deze buurt.


Het ambacht maakt een comeback.
Speciale bieren. Het schap met de Heinekens is passé. De jonge stadsbewoner drinkt weer cocktails en vooral het aantal bierwinkels en brouwerijen groeit gestaag. Net zoals de koffietentjes, sapbarren en easy en gezonde eetwaar. Passend bij de doelgroep.


De conceptstore.
Inspelend op de vraag van jonge mensen naar origineel product. Je bent wat je koopt van designers. Kleding, interieur en planten. Dit soort lokale conceptstores vind je in de hele stad. Zij zijn het antwoord op het verdwijnende lokale warenhuis. Met labels als O Green in planten.


Grote ketens starten buurtwinkels.
De buurt Praxis. Er wordt veel zelf verbouwd. Mensen hebben vaak geen auto meer. Aanleiding om weer een Praxis om de hoek te openen. Voor al die kleine last minute dingen. Het blijven toch altijd oude woningen, waar altijd wat te klussen valt. Randassortiment planten en balkon- spullen.


Hallen West, herbestemming van een oude tram remise.
De remise is letterlijk in oude glorie hersteld. Met ruimte voor een bioscoop, een foodhall,  restaurants en bibliotheek met werkplekken. Eromheen worden appartementen in het luxere segment gebouwd. 
In de foodhallen vind je een coöperatie van ondernemers, die de mogelijkheid bieden een hippe snack of maaltijd bij hun stalletje te kopen en onder het genot van een drankje (centrale bar) op te peuzelen. Handig voor als je naar de film gaat.
In deze hallen wordt ook elke zaterdag een zogenaamde Indiemarkt gehouden met lokale producten. Plant-ideeën tref je in een stand van Pika plant.


Luxe hotel in oude hallen.
Het Hallen hotel, Dutch design, hippe groene planten en kunst in relaxte omgeving. Ver weg van de stad als je binnen bent. Hoog in de markt gezet. Gewaagd voor een volksbuurt.


De Wildernis, een geheel nieuwe conceptstore voor hipsters met groene vingers. 

Zo laten de stadsontwikkelingen zien dat er heel veel kansen liggen voor het assortiment van kwekers in deze buurt.  Nieuwe vormen, nieuwe wensen. Andere vormgeving.

Kom het eens doelgericht voor jouw kwekerij bekijken tijdens de speciale trendwandelingen, die Market&Grow organiseert in Amsterdam. 

Doorzie je markt en groei!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten